Extended Network Banners

Jumaat, 17 April 2009

3.33 pagi (jumaat)

apabila ku terbace satu cerpen ini, aku mule terfikir sejenak...
aku masih teringat akan kate2 ini..~

“Kalau lelaki tu baik, pertama sekali, dia akan selamatkan kita dari maksiat. Selamatkan kita dari dosa. Dia takkan pegang-pegang kita sebab dia tahu tangan kita hanya untuk suami. Dia takkan ajak kita berjumpa berdua sebab dia tahu apa hukumnya. Kalau sebelum kahwin lagi dia tak boleh pimpin kita, bagaimana esok lusa? Boleh percaya ke mereka boleh bimbing kita? Dan kalau wanita itu baik, dia akan pastikan lelaki pertama di Hatinya adalah suaminya. Lelaki pertama selain mahramnya yang menyentuhnya adalah suaminya. Bukan senang-senang je bagi kat lelaki yang entah apa-apa. Dan lelaki ni, walau sejahat mana pun apabila ingin mengambil seseorang wanita sebagai isteri dan seterusnya menjadi ibu untuk anak-anaknya, dia mesti nak juga memilih wanita yang baik.”

aku bukanlah seorang muslimah yang sejati...dalam diri ku ini juga mempunyai perasaan utk mencintai dan dicintai. namun apabila membace cerpen tersebut,hatiku tertanya-tanya, sama ada, betulkah apa yang aku lakukan selama ini?terasa lemah meninggalkannya tp kali ni ku sudah nekad utk mencari cinta yg lebih suci dan mulia.cinta yang tidak berdosa...cinta yang selamat..cinta yang bisa mendamaikan...dan cinta yang tiada batasan... cinta yang akan sentiasa segar,mungkin cintaku pade si diep hny singgahan wat sementara. kenangan bersamamu masih kuat terpahat dlm engatanku..mana mgkin akan ku lupekan. aku akui memg sukar untuk hadapi nya,setelah sekian lama aku nnt kan saat ini. tapi biar lah jiwa ini beku dan kaku. pencintaan yg disaluti kasih syg,rindu rinduan dan gelak tawa suka dan duka bersama harungi hanyalah membawaku ke alam khayalan. tp hakikatnya adalh noda bersulam dosa. biarlah jodoh menentukan kita. yakinlah pada takdir.andai ada jodoh kita,pasti xkan kemana juga kita. andai tiada jodoh antara kita,mgkn itulah yg terbaek buat kiter. kate-2 di dlm cerpen itu masih terngiang2 di mindaku...:-

"Yakinlah pada takdir, andai ada jodoh maka tak ke mana. Andai tiada jodoh antara kita, itulah yang terbaik untuk kita. Lelaki yang baik untuk wanita yang baik. Lelaki yang jahat untuk wanita yang jahat. Kita harus akur pada ketentuan-Nya. Sama-samalah kita bina diri, perbaiki setiap kelemahan. Kita masih belum terlambat. Jadikan kesilapan semalam pengajaran di hari esok. "
"......hubungan ini perlu dihentikan. Suka atau tidak, ia perlu ada penutup sekaligus pembuka tirai episod yang baru pula. Mudah-mudahan di episod baru masih ada ruang untuk kita. Masih ada cahaya untuk kita. Masih ada title ummat Nabi Muhammad SAW untuk kita. Doaku, moga kau menemui kebenaran selepas ini...."
".....Namun mata hatiku dapat melihat ada cahaya di sebalik kesuraman yang selama ini menghuni segenap ruang hatiku lantaran dosa yang kulakukan. Di sudut lain, aku melihat ada benih cinta lain sedang tumbuh di dasar hatiku. Menanti kehadiranku. Cinta yang pasti. Cinta yang tiada penghujungnya. Abadi lagi kekal. Itulah cinta Allah dan Rasul-Nya. Layakkah aku....?
"

kebenarannya amat jelas...
aku juga mahu menjadi seperti didalam cerpen ini...
aku akan menunggu lamaran si diep dahulu sekiranya diep benar-benar jodohku dan benar-benar mencintaiku...
jika benar diep ikhlas mencintai diriku...ku harap diep bisa menanti saat bahagia ini...
bukanlah sekarang keputusan nya...perjalanan hidup kita juga masih panjang..kita perlu persiapkan diri terlebih dahulu..iaitu sekarang kita perlulah belajar bersungguh demi mencapai matlamat kita..kita perlu kukuh kan dahulu diri kita..agar bisa menjadi seorang abah dan ummi yang bertanggungjawab kelak..
dengan pertalian seperti ini juga kita mungkin dapat mengelak dari gejala kurang sihat...
mungkin dengan persahabatan yang ikhlas dan penuh kesetiaan dan yakin dengan jodoh masing2 akan bisa menyatukan kita..pasti akan bahagia juge akhir nnt..insyaAllah.~
"he's my bestfriend"

1 ulasan:

miss romantic berkata...

huii..
warghh....
luah segala-galanye npk..hihi.

jomm santai2 dengar lagu~